در ادامه بحث بخش ششم (Servlet - Jsp) داریم : 

 

مفهوم Container در وب سرور 

شامل فیلتر ها , کتابخانه ها, کلاس ها و ابزار های مختلفی جهت میزبانی اپلیکیشن تحت وب می باشند. گونه های زیادی از وب سرور ها برای میزبانی اپلیکیشن ها طراحی شدند که رایج ترین آن ها عبارتند از : Tomcat , Glassfish, Payara, Wildfly, Weblogic

جهت استفاده از هر کدام, ابتدا باید فایل مربوطه را دانلود و از طریق terminal نصب نمود. همچنین در صورت تنظیم نبودن JDK, باید با واردکردن دستور vim ~/.bashrc در terminal, نسبت به تنظیم آن اقدام شود.

Servlet ها

کلاس های طراحی شده به زبان جاوا هستند که از کلاس Servlet جهت مدیریت هر Request و Response مشتق (extends) شده و متد های Get و Post آن کلاس را بازنویسی (Override) می کنند. همچنین با استفاده از برخی فیلترهای Servlet که یکی از مهم ترین آنها می باشد , می توان مشخص کرد که هر Servlet تعریف شده مسئول پاسخ گویی به کدام URL است تا به عنوان مثال کاربر به آن آدرس هدایت شود.

ایجاد یک Servlet

 ابتدا کلاس جاوای سرولت نوشته می شود که طی آن ابتدا کلاس مورد نظر باید از کلاس servlet ارث بری کند سپس متد های dopost و doget آن پیاده سازی مجدد override شده و سایر تعاریف به همراه مقداردهی ها انجام گرفته و ذخیره می شود. در مرحله بعد سرولت ایجاد شده درون فایل web.xml پروژه بوسیله تگ های مخصوص تعریف می گردند.

ایجاد یک صفحه Jsp

ابتدا فایل Jsp که مرکب از تگ ها و کد های جاوا می باشد نوشته و ذخیره شده که هنگام اجرا به یک کلاس سرولت تبدیل و آن سرولت اجرا می شود. همچنین مانند سرولت در درون فایل web.xml پروژه بوسیله تگ های مخصوصی تعریف می شود که شامل سه نوع بلاک هستند. اول scriptlet ها که بین بلاک <% %> قرار گرفته و امکان انجام هر کاری غیر از import یا واردکردن کلاس یا تنظیماتی به پروژه مانند تعریف و مقداردهی و نمایش هر نوع آبکجت را دارا هستند. همچنین می توان با استفاده از بلاک<٪ =٪>, مقدار آبجکتی که بین این بلاک قرار می گیرند را بدون استفاده از دستور out.print براحتی نمایش داد. دوم declaration ها می باشند که کارایی نوع اول را دارند با این تفاوت که در خارج از متد service در سرولت, تعاریف و مقداردهی را انجام می دهد. مانند <%  ! % > و نوع سوم هم فقط برای import یا واردکردن کلاس یا تنظیمات به پروژه کاربرد دارد. <% @%>