وظایف JDBC به ترتیب شامل موارد مقابل می شود : ارتباط با پورت(Port) – کانکت شدن به دیتابیس- ایجاد دستورات(Query) و بستن پورت (Port) بعد از پایان کار با دیتابیس می باشد. برای کار با JDBC ابتدا باید فایل با پسوند jar آنرا دانلود سپس در پوشه اصلی مربوط به هر پروژه اضافه کنیم و در مرحله بعد, از نصب mysql در سیستم عامل اطمینان حاصل شود که بعنوان مثال در سیستم عامل لینوکس و بخش Terminal آن دستور زیر مربوط به اتصال به دیتابیس را وارد کرده تا وجود mysql بررسی گردد.

Mysql -u root -p

چنانچه پیام عدم نصب mysql در ترمینال مشاهده شد, با وارد کردن دستورات زیر, سیستم عامل اقدام به دانلود و نصب خودکار آن می کند.

Sudo su

yum install mariadb mysql-server

JDBC-URL : برای پیکربندی(Config) JDBC جهت اتصال به دیتابیس بوده که مشخصاتی از قبیل آدرس دیتابیس و دیگر پارامترهای مهم مانند نام کاربری, رمز عبور, استاندارد زبان (مثل UTF8),اجازه یا عدم اجازه استفاده از برخیQuery ها یا Function ها و غیره را شامل می شود.

JDBC:mysql=//localhost:3306/book ? Username : ‘ali9808’ Password : ‘ade248t9’

در URL بالا منظور از localhost:3306 , استفاده از کامپیوتر فعلی برای ارتباط با دیتابیس است که در این صورت JDBC و mysql در این سیستم نصب می باشند. ولی اگر ماشین مجازی برای ارتباط با پایگاه داده بکار رود باید آدرس ip آنرا با وارد کردن دستور ip a در ترمینال لینوکس یافته سپس جایگزین localhost:3306 در آدرس URL شود. در مواقعی که از فضای اینترنتی(Host) جهت برقراری ارتباط با دیتابیس استفاده شود باید آدرس دامنه(Domain) در بخش آدرس URL قرار گیرد.

ایجاد حساب کاربری : برای ایجاد یک حساب کاربری جهت کار با دیتابیس و مدیریت دسترسی آن به Query از نمونه دستورات زیر استفاده می شود :

Use database-name

Create User ‘username’ @ ‘localhost’ Identified by ‘password’ ;

grant select, insert, update, delete, create, drop, references,

execute on *.* to 'username' @ 'localhost' ;

کلاس های واسط کاربردی کار با دیتابیس 

Connection : واسطی برای مدیریت برقراری ارتباط با دیتابیس می باشد که با استفاده از واسط Driver manager که اطلاعات ارتباط پایگاه داده را ذخیره دارد, مشخصات مربوط به ارتباط و اتصال به دیتابیس را دریافت می کند.

Statement : واسطی برای مدیریت و اجرای Query ها در زبان sql پس از ارتباط با پایگاه داده می باشد. برای این امر ابتدا باید متغیری از آن ایجاد و با استفاده از متغیر کلاس Connection که مشخصات ارتباط به دیتابیس را در خود دارد, برای برقراری ارتباط و ایجاد Statement اقدام کرد.انواع Statement عبارتند ازPreparedStatement که کار با Queryها را تسهیل می کند بدین صورت که ابتدا مجموعه ای ازQuery ها را دریافت کرده که در ادامه برنامه برای بکارگیری آنها, نیاز به درج کامل کدهای Query نمی باشد بلکه ذکر پارامترهای هر Query کفایت می کند. نوع بعدی Statement ها, Callable Statement ها هستند که برای فراخوانی و اجرای رویه های ذخیره شده (Stored procidure) در دیتابیس کاربرد دارد.

ResultSet : واسطی جهت ذخیره داده های جداول در پایگاه داده می باشد که بوسیله متغیری از واسط Statement دستورات را اجرا یا execute Query می کند.این واسط نوع دیگری به نام ResultSetMetaData دارد که از طریق آن می توان اطلاعاتی از قبیل شماره , نام و نوع های هر ستون جدول را بوسیله آبجکتی از آن حتی در سایر واسط ها مانند RowSet بوسیله متغیری از آن دریافت کرد.

rowSet.getObject( i )

RowSet : واسطی جهت تنظیم Set یا دریافت get نمودن داده ها از جداول بانک اطلاعاتی و همزمان دریافت پارامترهای اتصال به بانک برای برقراری ارتباط می باشد.